Suomen Vastuullisin tuote -äänestys! Anna äänesi ja osallistu arvontaan

Kategoriat
Kestävä Elämä -artikkelit Muoti

Natuan vaatteet ovat kestävämpi valinta

Kaupallinen yhteistyö

Vastuullisiin painettuihin vaatteisiin erikoistunut Paitapaino Natua antoi tuotteensa suomalaisen tuotteiden ja palveluiden vastuullisuuden analysointiin erikoistuneen  Ostavastuullisesti.fi sivustoa ylläpitävän Infinen arvioitaviksi. Ne pärjäsivät poikkeuksellisen hyvin.

Natuan toteuttama partiolaisten huppari on valmistettu GOTS-sertifioidusta luomupuuvillasta (85 %) ja kierrätetystä polyesteristä (15 %). Hupparin painatus on tehty vastuullisuus edellä ekologisilla painoväreillä. Virtasen mukaan on tyypillistä, että vastaavanlaiset painatukset tehdään lähes poikkeuksetta öljypohjaisilla painoväreillä, jossa hänen mielestä ”ei ole järkeä” silloin kun itse vaate on vastuullinen.

Vastuullisiin painettuihin vaatteisiin erikoistuneella kotimaisella Natualla on vuosien kokemus vastuullisuuden sudenkuopista. Vaikka kierrätyskuidusta valmistettu vaate on sellaisenaan vastuullisempi kuin Natuan suosima neitsytluomupuuvilla, muuttaa vaatteen painatus tilannetta.

– Kierrätyskuitu sisältää yleensä enemmän tai vähemmän polyesteria. Sen määrästä ja laadusta riippuu, voiko paitaan ylipäätään painaa laadukkaasti mitään. Orgaanisilla väreillä painaminen on yleensä mahdotonta ilman alle painettavaa pohja-ainetta. Tyypillisten paitapainojen käyttämät, ekologisesti kestämättömät öljy- ja muovipohjaiset värit toimivat kierrätyskuiduissa, mutta nekin vain paksuina kerroksina, kertoo Natuan yrittäjä Miitre Virtanen.

– Me uskomme pitkän käyttöiän määrittävän painetun vaatteen lopullisen ekologisuuden. Siksi suosimme ensisijaisesti vaatteita, joita voidaan painaa vastuullisilla painotavoilla, ilman öljypohjaisia painovärejä. Erityisesti yritysten tilaamissa painetuissa asuissa kestoiällä on suuri merkitys.

Natuan yrittäjä Miitre Virtanen esittelee yrityksen suosituimpia tuotteita, painettuja huppareita ja t-paitoja. With Securen huppari ja Kotipizzan t-paita ovat tyypillisiä esimerkkejä kokonaisvaltaisesti vastuullisista painetuista vaatteista. Vaatteet on valmistettu GOTS-sertifioidusta luomupuuvillasta ja kierrätyspolyesteristä. Painatukset on toteutettu vesiohenteisilla ympäristöystävällisillä painoväreillä.

Infine on kehittänyt tekoälyä hyödyntävän ohjelmiston, joka rakentaa eri tietolähteistä löytyvän tiedon perusteella tuotteesta kattavan vastuullisuusanalyysin joka toimii myös Ostavastuullisesti.fi valikoiman kuratoinnin tukena. Yrityksissä analyysiä hyödynnetään esimerkiksi valikoimapäätösten tukena, tuotannon kehittämisessä ja markkinoinnissa.

Suurten asiakkaittensa kuten R-Kioskin ohella pienemmätkin toimijat ovat kiinnostuneita vastuullisuudesta ja Infinen palveluista joka auttaa kasvattamaan Ostavastuullisesti.fi sivuston valikoimaa.

– Vaatteiden vastuullisuus ei ole joko tai -asia. Me arvioimme kaikki tuotteet yhdeksän vastuullisuuden ulottuvuuden näkökulmasta, eikä hyvien tulosten saaminen ole yksinkertaista tai helppoa. Natuan tuotteet suoriutuivat arvioinnista erinomaisesti, vaikka muutamilla osa-alueilla parannettavaa onkin, toteaa Infinen toimitusjohtaja Tiina Saukko.

Infinen vastuullisuusanalyysi huomioi tuotteen vastuullisuutta yhdeksän vastuullisuusulottuvuuden kautta. Vastuullisuuden tilanteen kuvaamme kuuden vastuullisuusluokituksen avulla, jotta monimutkainen vastuullisuustieto olisi helpommin ymmärrettävää. 

Infinen vastuullisuusanalyysi suhteuttaa tuotteiden vastuullisuusominaisuudet saman tuotekategorian vastaaviin tuotteisiin, eli analyysin tulos kertoo, kuinka vastuullinen valinta tuote on verrattuna vastaavan tarpeen täyttävään toiseen tuotteeseen. Eli analyysissä arvioidaan tuotteita samalla tavalla kun Vastuullisuuspaneeli niitä arvioi Ostavastuullisesti.fi sivustolle.

– Erityisesti vaatteen kohdalla jo materiaalin tuotantoketju saattaa olla hyvin pitkä ennen kuin yhtään ommelta on tehty. Jälkikäsittely – kuten painaminen – tuo kokonaisuuteen vielä oman ulottuvuutensa. Me uskomme, että asiakkaalla on oikeus tehdä valintoja vastuullisuus edellä. Meidän tehtävämme on tuottaa se tieto nopeasti ja fiksuilla kustannuksilla, lopettaa toimitusjohtaja Saukko.

Kategoriat
Kestävä Elämä -artikkelit Muoti

Muoviroskasta syntyy toiminnallisia treenivaatteita

Kaupallinen yhteistyö: Zeropoint

 Uutiset merten muoviroskasta uuvuttavat. Kilpikonnia takertuu muoviriekaleisiin, kalat nielevät muovinpaloja ja kemikaalikuorma rasittaa merinisäkkäitä. Entä jos omat valintani ja ostopäätökseni eivät niinkään tuottaisi maailmaan uutta roskaa, vaan jopa poistaisivat sitä? Ja samalla saisin laadukkaita, pitkäikäisiä tuotteita?

Tällaiset kestävämmät valinnat ovat jo mahdollisia. Esimerkiksi kiertotalouden tekniikoiden ja järjestelmien kehittyessä vanhoja jäte- ja ylijäämämateriaaleja pystytään aina paremmin käyttämään uusien tuotteiden raaka-aineeksi – jopa merten muoviroskaa voidaan kierrättää uusiksi tuotteiksi. Samalla uusioraaka-aineiden tarve vähenee.

Yksi esimerkki yrityksestä, joka pyrkii yhdistämään laadun, kiertotalouden ja muoviroskaongelman ratkaisemisen, on suomalainen Zero Point Finland Oy. Vuonna 2009 perustetun yrityksen lähtökohtana on tuottaa laadukkaita toiminnallisia vaatteita muun muassa urheilukäyttöön. Yritys on erikoistunut ekologisten kompressiovaatteiden tuotantoon.

Kompressio antaa painetta kudoksiin, mikä tukee veren virtausta sekä kudosten hapensaantia ja nopeuttaa aineenvaihduntatuotteiden poiskulkeutumista kudoksista. Kompressiotuotteet auttavat palautumisessa ja tukevat urheilusuoritusta sekä auttavat kehon asennon hahmottamisessa.

Zeropointin vaatteita käyttää esimerkiksi Suomen olympiajoukkue. Kompressiotuotteita voidaan käyttää myös seisomatyössä tai vähentämään rasitusta ja turvotusta esimerkiksi matkustettaessa.

Zero Pointin trikoo- ja kompressiovaatteet ovat kestävämpi valinta, sillä niiden valmistusmateriaalina käytetään kiertotaloustuotetta. Kuva: Zeropoint

Uusionailonia maalta ja meristä

Iso osa Zeropointin tuotteista valmistetaan uusionailonista, ECONYListä®. Econyl-lanka hankitaan italialaiselta Aquafil-valmistajalta. 

Italialaisyritys on jo vuosikymmeniä ollut yksi maailman johtavia nailon 6:n valmistajia. Se on nailontyyppi, jota lujuutensa vuoksi käytetään paljon esimerkiksi langoissa. 

Perinteisesti nailonia on tehty öljystä, ja sen valmistusprosessi vaatii paljon energiaa. Vaikka nailon on kestävää, vahvaa ja vettähylkivää, ei sen lähtökohta siis ole kovin ympäristöystävällinen.

Sysäys Econyl-nailonkuidun tuottamiseen lähti alulle vuonna 2007, kun Aquafilin toimitusjohtaja Giulio Bonazzi alkoi pohtia, voiko energiaintensiivinen ja öljypohjainen nailon olla vielä 2020- ja 2030-luvuilla toimiva lähtökohta liiketoiminnalle.

Käynnistyi pitkä kehitystyö, johon on yhtiössä investoitu jo yli 150 miljoonaa euroa. Tuloksena syntyi Econyl, uusiomateriaaleista valmistettu nailon 6. Se tehdään sekä jätenailonista että tehdastuotannon ylijäämävirroista, kuten leikkuuylijäämästä.

Lisäksi Econyliin käytetään käytöstä poistuneita kalaverkkoja, joista iso osa ongitaan merestä – ne on usein tehty juuri nailon 6:sta. Aquafil tekee tässä yhteistyötä Healthy Seas -järjestön kanssa, jota se on myös ollut perustamassa. Järjestön vapaaehtoiset sukeltajat keräävät verkkoja Pohjanmerestä, Punaisestamerestä, Välimerestä ja Tyynestä valtamerestä. Verkkoja on nostettu näistä jo lähes 600 tonnia. Lisäksi Econylin raaka-aineeksi kerätään käytöstä poistuneita kalaverkkoja kuivalta maalta, yhteistyössä kalastajien ja jätehuollon toimijoiden kanssa.

Uusionailonin valmistustekniikan hiomisen lisäksi tärkeä osa kehitystyötä onkin ollut verkoston rakentaminen uusiomateriaalin keräämiseen. Yhtiö on muun muassa avannut Yhdysvaltoihin mattojenkeräysverkoston ja tehtaan erottelemaan lattiapäällysteistä nailon 6:a, sillä lattiamatoista vain muutama prosentti päätyy kierrätykseen. Noin 3,5 prosenttia kaikesta Yhdysvalloissa kaatopaikoille menevästä jätteestä on lattiamattoja. Aquafilin tehdas käsittelee 16 000 tonnia mattoja vuodessa. 

Eroteltu nailon kuljetetaan yrityksen Slovenian tehtaalle, jossa se hajotetaan kaprolaktaamiksi, nailonin valmistusaineeksi. Tehtaalla siitä syntyy Econyl-uusionailonlankaa.

Verrattuna perinteiseen nailoniin uusionailonissa säästetään 10 000 nailontonnia kohden 11 130 tonnia raakaöljyä ja 57 100 tonnia hiilidioksidipäästöjä. Kierrätetyn Econyl-nailonin valmistus vähentää kasvihuonekaasupäästöjä jopa 80 % verrattuna öljystä valmistettuun nailoniin. 

Kaikki laatu- ja ympäristösertifikaatit löytyvät yrityksen nettisivuilta, esimerkiksi kolmannen tahon tarkastama ympäristöseloste (EPD) ja OEKO-tex-sertifikaatit.

Kuva: Jeremy Bishop, Unsplash

Zeropoint valmistaa Econyl-nailonista kompressiotuotteita

Econyl-lanka kulkee suomalaiskuluttajien kompressiovaatteisiin Zeropointin käyttämien tehtaiden kautta. Yrityksen ekokompressio-vaatteet suunnitellaan Suomessa ja valmistetaan tehtaissa Italiassa ja Portugalissa. Portugalissa tehdään vaatteita, Italiassa Econyl-sukkia.

Kompressiosukat ja -vaatteet ovat pääosin Econyliä. Lisäksi niissä on noin 15−25 % LycraSportia eli elastaania, jolla tuotteista saadaan joustavia ja hengittäviä.

Zeropoint valmistaa kompressiosukkia myös Taiwanissa, mutta sikäläinen tehdas ei hyödynnä Econyliä – ainakaan vielä.

Johanna Ahlström Zeropointista kertoo, että taiwanilainen pitkäaikainen yhteistyökumppani on erikoistunut lääkinnällisten kompressiotuotteiden valmistamiseen.

”Olemme keskustelleet yrityksen kanssa siitä, että sikäläisellekin tehtaalle saataisiin Econyliä tai vastaavaa ekologista materiaalia, sillä koemme vastuulliseksi nostaa asiaa esiin myös aasialaisessa tuotannossa. Kestävyysmuutos ei voi tapahtua vain Euroopassa, jos halutaan kokonaisvaltaista vaikutusta. Tällaiset muutosprosessit ovat kuitenkin pitkäaikaisia eivätkä tapahdu kädenkäänteessä.”

Ajaton perusmallisto vähentää hävikkiä

Tällä hetkellä maailmassa tuotetaan enemmän vaatteita kuin niitä pystytään kuluttamaan. Zeropoint haluaa vähentää vaatehävikkiä ja valmistaa tuotteita vain todelliseen tarpeeseen.

Hukkaa on vähennetty sillä, että tiuhaan vaihtuvien kausimallistojen sijaan panostetaan ajattomaan perusmallistoon. Kausivärien osalta pyritään tuotteita myymään etukäteen, jotta valmistustarvetta voidaan ennakoida. Hävikkiä syntyy näin vähemmän.

Tuotteiden kestoon panostetaan suunnittelussa. Esimerkiksi toteuttamalla saumarakenne tarkoituksenmukaisin tavoin ja valitsemalla laadukkaita lankoja saadaan tuotteeseen lisää kestävyyttä, kertoo Ahlström.

Huolehditaan yhdessä pitkästä elinkaaresta

Toistaiseksi sekoitekuitujen kierrättäminen uusiksi tekstiilikuiduiksi on hankalaa, ja esimerkiksi elastaani estää siihen sekoitettujen kuitujen jatkokäyttöä. Mutta uusia tekniikoita ja materiaaleja kehitetään, joten tilanne voi jatkossa muuttua.

”Vaateteollisuus on alkuvaiheessa tämän asian suhteen, ja erityisesti nämä tekokuidut ovat vaikeita erottaa toisistaan kierrätysprosessissa. Käyttämämme Econylin valmistaja kehittelee tällä hetkellä Econyl-materiaalin jatkokierrätettävyyttä, mutta kyseinen projekti on vasta pilottivaiheessa”, Ahlström kertoo.

Vaatteen käyttöikää voi pidentää huolehtimalla vaatteesta hyvin ja noudattamalla pesu- ja huolto-ohjeita. Tarpeeton mutta käyttökelpoinen vaate kannattaa huolehtia uusiokäyttöön, jos se on esimerkiksi käynyt pieneksi. 

Uusia kestäviä valintoja voi myös tehdä vähitellen. Vanhat treenivaatteet kannattaa käyttää loppuun, minkä jälkeen niitä voi uusia ekologisilla vaihtoehdoilla.

Käyttöikänsä päähän tulleille vaatteille on pian tulossa parempia kierrätysmahdollisuuksia. Euroopan unionissa tulee pakolliseksi poistotekstiilien keräys ja jatkohyödyntäminen vuonna 2025, ja Suomi aloittaa koko maassa keräyksen etuajassa vuoteen 2023 mennessä. Poistotekstiilejä kerätään jo mm. Helsingin, Turun, Rauman ja Pirkanmaan alueilla.

Ekokompressiovaatteen tullessa elinkaarensa päähän se kannattaakin viedä poistotekstiilien keräyslaatikkoon. Sieltä vaate voi päätyä esimerkiksi energiakäyttöön, sen sijaan että se kuormittaisi ympäristöä kaatopaikalla.

Zero Pointin toiminnalliset vaatteet valmistetaan ECONYL®-kuidusta, joka on meristä kerätystä muovijätteestä valmistettava nailonmateriaali. Kuva: Zeropoint

Arvokkaita asioita

Kaikki tuotteet kuormittavat ympäristöä tavalla tai toisella, myös uusiotuotteet. Siksi tehtyjä hankintoja on syytä arvostaa. Vastuullinen kuluttaminen ei tarkoita asketismia, vaan pohdittuja laadukkaita valintoja ja niistä nauttimista.

Laatu syntyy esimerkiksi hyvästä käyttökokemuksesta, ympäristöystävällisistä materiaaleista ja tuotteen pidemmästä eliniästä. Pohdittujen valintojen kautta arvoa voi onneksi olla samanaikaisesti niin merikilpikonnalla, käytöstä poistuneella kalaverkolla kuin omalla treenaushetkellä.

Vinkkejä kestävän vaatteen valintaan
  • Osta vain aitoon tarpeeseen ja suosi hankinnoissasi laatua ja ajattomia tuotteita.
  • Kiinnitä huomiota vaatteen materiaaliin ja viimeistelyyn. Onko vaate hyvin ommeltu? Istuuko se? Vaikuttaako materiaali laadukkaalta ja käyttötarkoituksensa sopivalta? 
  • Selvitä vastuullisuusväittämien perusteet. Suosi yrityksiä, jotka käyttävät riippumattoman tahon myöntämiä sertifikaatteja ja kertovat niistä avoimesti.
  • Tarkista jo ostaessa, millaista huoltoa ja hoitoa vaate vaatii. Noudata pesu- ja huolto-ohjeita.
  • Pidennä pesuväliä tuulettamalla vaatetta käyttökertojen välissä. 
  • Reklamoi valmistajalle, jos vaate ei kestä käyttöä luvatusti tai osoittautuu muutoin laadultaan pettymykseksi.
  • Kierrätä vaate asianmukaisesti, kun se tulee käyttöikänsä päähän tai kun et enää itse tarvitse sitä.
  • Suosi mahdollisuuksien mukaan myös käytettyä ja hyödynnä vaatelainaamoita silloin, kun vaatetarve on vain väliaikainen.
Kategoriat
Kestävä Elämä -artikkelit Muoti

Satumaija Mäki: Vastuullisuus vaatii konkreettisia tekoja meiltä jokaiselta

Tekstiilituotteiden valmistusketjut ovat tyypillisesti pitkiä ja globaalisti pirstaloituneita. Tekstiiliala kuluttaa paljon luonnonvaroja ja nykyiset kulutustapamme ovat kestämättömiä. Tekstiilien tuotantoon ja kulutukseen liittyvät ekologiset ja eettiset haasteet ovat olleet alan toimijoiden tiedossa jo pitkään. Viime vuosina myös kuluttajien ja päättäjien kiinnostus alan vastuullisuuskysymyksiä kohtaan on ollut jatkuvassa kasvussa.

Aloitetaan ikävistä tosiasioista. 1970-luvulta lähtien ihmisten määrä on kaksinkertaistunut ja samaan aikaan ihmisten käyttämien materiaalien määrä on nelinkertaistunut. Sama huolestuttava kehitys on ollut nähtävissä myös tekstiilien kulutuksessa.

Viimeisen 15 vuoden aikana vaatteiden tuotannon on arvioitu kaksinkertaistuneen. Samanaikaisesti yksittäisten tuotteiden keskimääräinen käyttöikä on lyhentynyt noin 200 käyttökerrasta 160 kertaan.
Tietoisuus nykyisten toimintamallien kestämättömyydestä on viime vuosina kasvanut ja muutosta peräänkuulutetaan joka puolella. Tästä huolimatta vastuullisuus, ekologisuus tai hiilineutraalisuus eivät edelleenkään tekstiili- ja muotialalla ohjaa valintoja.

Suomalaiset tekstiili- ja muotialan yritykset ovat perinteisesti rakentaneet brändiään laadun ja kestävän designin ympärille. Uusia ekologisempia materiaalivaihtoehtoja etsitään jatkuvasti ja viime vuosina myös vastuullisuusviestintään on panostettu suomalaisyrityksissä aktiivisesti. Oman työni suola on ollut päästä seuraamaan tätä kehitystä ja tukemaan alan yrityksiä heidän vastuullisuustyönsä kehittämisessä.

Jaksan uskoa, että kestävän kehityksen mukainen ajattelu on tullut jäädäkseen. Lainsäädäntö ja markkinat puskevat jatkuvasti kohti tulevaisuutta, jossa tuotteet suunnitellaan kiertotalouden periaatteiden mukaisesti, alkuperästä ja ympäristövaikutuksista kommunikoidaan avoimesti kuluttajille ja materiaalit säilytetään kierrossa.

Yrityksille vastuullisuuden rima näyttäisi nousevan koko ajan, mutta meistä kuluttajista jokainen vaikuttaa kehitykseen päivittäin omilla ostopäätöksillään. Valitettavasti vastuullisuuskysymyksiin löytyy harvoin mustavalkoisia vastauksia. Vastuullisuus ei yleensä ole myöskään nähtävissä tuotteista päälle päin. Kyse on laajasta ja monimutkaisesta kokonaisuudesta. Kuluttajana ajoittain jopa niin haastavasta, että tekisi mieli luovuttaa.

Meillä jokaisella on kuitenkin kuluttajina mahdollisuus vaikuttaa siihen, minkälaiselta tulevaisuus näyttää. Itse pohdin ostopäätöksiä tehdessä, minkälaista yritystä ja toimintaa haluan omilla valinnoillani tukea. Vaateostoksilla pyrin myös arvioimaan hintaa tulevien käyttökertojen mukaan. Tällä tavalla vaatekaapistani löytyy tulevaisuudessa pelkkiä lempivaatteita, joista haluan pitää huolta ja kulkevat mukanani vielä vuosia.

Satumaija Mäki
Kirjoittaja työskentelee vastuullisuuden ja kiertotalouden johtavana asiantuntijana Suomen Tekstiili & Muoti ry:ssä.