Tee oma kestävän kuluttamisen lupauksesi ja voita yhteiskäyttöveneet koko veneilykaudeksi!

Satumaija Mäki: Vastuullisuus vaatii konkreettisia tekoja meiltä jokaiselta

Tekstiilituotteiden valmistusketjut ovat tyypillisesti pitkiä ja globaalisti pirstaloituneita. Tekstiiliala kuluttaa paljon luonnonvaroja ja nykyiset kulutustapamme ovat kestämättömiä. Tekstiilien tuotantoon ja kulutukseen liittyvät ekologiset ja eettiset haasteet ovat olleet alan toimijoiden tiedossa jo pitkään. Viime vuosina myös kuluttajien ja päättäjien kiinnostus alan vastuullisuuskysymyksiä kohtaan on ollut jatkuvassa kasvussa.

Aloitetaan ikävistä tosiasioista. 1970-luvulta lähtien ihmisten määrä on kaksinkertaistunut ja samaan aikaan ihmisten käyttämien materiaalien määrä on nelinkertaistunut. Sama huolestuttava kehitys on ollut nähtävissä myös tekstiilien kulutuksessa.

Viimeisen 15 vuoden aikana vaatteiden tuotannon on arvioitu kaksinkertaistuneen. Samanaikaisesti yksittäisten tuotteiden keskimääräinen käyttöikä on lyhentynyt noin 200 käyttökerrasta 160 kertaan.
Tietoisuus nykyisten toimintamallien kestämättömyydestä on viime vuosina kasvanut ja muutosta peräänkuulutetaan joka puolella. Tästä huolimatta vastuullisuus, ekologisuus tai hiilineutraalisuus eivät edelleenkään tekstiili- ja muotialalla ohjaa valintoja.

Suomalaiset tekstiili- ja muotialan yritykset ovat perinteisesti rakentaneet brändiään laadun ja kestävän designin ympärille. Uusia ekologisempia materiaalivaihtoehtoja etsitään jatkuvasti ja viime vuosina myös vastuullisuusviestintään on panostettu suomalaisyrityksissä aktiivisesti. Oman työni suola on ollut päästä seuraamaan tätä kehitystä ja tukemaan alan yrityksiä heidän vastuullisuustyönsä kehittämisessä.

Jaksan uskoa, että kestävän kehityksen mukainen ajattelu on tullut jäädäkseen. Lainsäädäntö ja markkinat puskevat jatkuvasti kohti tulevaisuutta, jossa tuotteet suunnitellaan kiertotalouden periaatteiden mukaisesti, alkuperästä ja ympäristövaikutuksista kommunikoidaan avoimesti kuluttajille ja materiaalit säilytetään kierrossa.

Yrityksille vastuullisuuden rima näyttäisi nousevan koko ajan, mutta meistä kuluttajista jokainen vaikuttaa kehitykseen päivittäin omilla ostopäätöksillään. Valitettavasti vastuullisuuskysymyksiin löytyy harvoin mustavalkoisia vastauksia. Vastuullisuus ei yleensä ole myöskään nähtävissä tuotteista päälle päin. Kyse on laajasta ja monimutkaisesta kokonaisuudesta. Kuluttajana ajoittain jopa niin haastavasta, että tekisi mieli luovuttaa.

Meillä jokaisella on kuitenkin kuluttajina mahdollisuus vaikuttaa siihen, minkälaiselta tulevaisuus näyttää. Itse pohdin ostopäätöksiä tehdessä, minkälaista yritystä ja toimintaa haluan omilla valinnoillani tukea. Vaateostoksilla pyrin myös arvioimaan hintaa tulevien käyttökertojen mukaan. Tällä tavalla vaatekaapistani löytyy tulevaisuudessa pelkkiä lempivaatteita, joista haluan pitää huolta ja kulkevat mukanani vielä vuosia.

Satumaija Mäki
Kirjoittaja työskentelee vastuullisuuden ja kiertotalouden johtavana asiantuntijana Suomen Tekstiili & Muoti ry:ssä.

Jaa kirjoitus
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on telegram

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *