Suomen Vastuullisin tuote -äänestys! Anna äänesi ja osallistu arvontaan

Miten tunnistan vastuullisen tuotteen tai palvelun?

Kestäviä elämäntapoja tukevien tuotteiden ja palveluiden määrä ja näkyvyys on jatkuvassa kasvussa. Myös yritykset tunnistavat kuluttajien tarpeen kestäville tuotteille ja mahdollisuudet käyttää omaa vastuullisuuttaan hyödyksi liiketoiminnassa. Kuitenkin kuluttajalle markkinointipuheen ja mainostulvan vyöryn siivilöinti voi olla ylivoimainen tehtävä: tietyn tuotteen tai palvelun vastuullisuus ei ole yksioikoinen joko-tai -kysymys. Se, mikä oli viime vuonna kestävin mahdollinen vaihtoehto tietyn tarpeen täyttämiseen, ei sitä enää ensi vuonna välttämättä olekaan. 

Tuotteiden ja palveluiden vastuullisuuden varmistaminen voi olla haastavaa, mutta on joitakin suuntamerkkejä siitä, että tuotetta tai palvelua myyvä yritys tekee asiat kestävästi. Kokosimme muutamia vinkkejä ja apukysymyksiä kuudesta eri vastuullisuuden näkökulmasta, joita myös Vastuullisuuspaneeli käsittelee arvioidessaan sivustolle lisättävät tuotteet ja palvelut.

Ilmastonmuutoksen torjuminen

Millä energialla yrityksen tuote tai palvelu tuotetaan? Tuotteen tai palvelun valmistukseen ja toimitukseen käytettävä energia on yksi suurimmista ilmastonmuutoksen torjumiseen (tai kiihdyttämiseen) vaikuttavista tekijöistä. Monet toimijat ovat siirtyneet uusiutuvaan energiaan tuotannossaan ja kertovat siitä usein avoimesti. Vähähiiliset energianlähteet voivat potentiaalisesti pienentää tuotteen tai palvelun hiilijalanjälkeä merkittävästi.

Vastuullisuuspaneelin jäsen Antti Majava on avannut erilaisia energialähteitä ja niihin liittyviä kysymyksiä artikkelisarjassa Kestävän energian jäljillä.

Valitse tuote joka lähtökohtaisesti täyttää tarpeesi vähäpäästöisesti. Esimerkiksi proteiinipitoisen aterian saa koostettua helposti vähäpäästöisemmin, kun valitsee lautaselle kasviproteiinia lihan sijasta.

Työntekijöiden oikeuksien kunnioittaminen ja ihmisoikeuksien toteutuminen

Kun arvioidaan työntekijöiden oikeuksien toteutumista tuotteen tai palvelun tuotantoprosessissa, on olennaista tarkastella tuotteen tai raaka-aineiden alkuperää. Kertooko yritys alkuperän ylipäätään ja onko valmistusmaa riskialueella – eli tuotetaanko tuotteita tai raaka-aineita maissa, joissa on korkea riski sille, että työntekijöiden työoikeuksia tai ihmisoikeuksia ei noudateta? Voit tarkistaa listauksen riskimaista esimerkiksi Ammattiyhdistysliikkeen maailmanjärjestön (International Trade Union Confederation) sivuilta.

Vastuuta on helpompi vältellä, kun tuotanto tapahtuu kaukana poissa silmistä. Toisaalta joitakin tuotteita tai raaka-aineita ei voi tuottaa kaikissa olosuhteissa, jolloin on erityisen tärkeää valita yritys joka kertoo avoimesti tuotteen alkuperästä ja valmistuksesta. Huomionarvoista on myös se, millä perustein tuotannon ratkaisut on tehty ja miten yritys aikoo kehittää toimintaansa eteenpäin. 

Laajemmin ajateltuna ihmisoikeuksien toteutuminen liittyy myös usein alkuperään. Muun muassa puuvillan, kahvin, kaakaon (suklaa), banaanin sekä tiettyjen pähkinöiden ja mausteiden viljelyyn ja jatkojalostamiseen liittyy paljon ihmisoikeusrikkomuksia. Näiden riskituotteiden kohdalla kuluttajalta vaaditaan erityistä tarkkuutta vastuullisten vaihtoehtojen löytämiseksi. Esimerkiksi Reilu kauppa tekee aktiivista työtä ihmisoikeuksien puolesta tutkimuksen ja koulutuksen kautta sekä sertifioimalla ihmisoikeuksia kunnioittaen valmistettuja tuotteita.

Lue myös: Sosiaalinen vastuu – mitä se on?

Esimerkiksi kaakaon viljelyyn liittyy ihmisoikeus- ja ympäristöongelmia. Kun kuluttajille tarjotaan tietoa ja mahdollisuuksia valita kestävämmin, yrittäjien paine valmistaa vastuullisesti tuotettua suklaata kasvaa. Kuva: Bismark Owusu Yeboah

Ympäristöjalanjäljen vähentäminen

Kaikella mitä ostamme ja kaikella mitä teemme, on ympäristöjalanjälki. Yrityksen toiminnassa yksi konkreettisista ympäristöjalanjäljen vähentämisen toimista liittyy kierrättämiseen. Yrityksen rooli näkyy valmistustavoissa sekä viestinnässä: miten tuote on pakattu, onko käytetty turhan paljon materiaalia? Onko tuotteen pakkaus kierrätettävä tai käytettävissä uudelleen, antaako yritys ohjeet tuotteen ja pakkauksen kierrätykseen? Onko tarjolla kierrätysmateriaaleista valmistettua vaihtoehtoa? Myös kuluttajalla on valtaa: ostamalla vain tarpeeseen, huoltamalla ja korjaamalla tuotteita ja käyttämällä niitä mahdollisimman pitkään, jalanjälkeä voi kohtuullistaa.

Vastuullinen liiketoimintaetiikka

Hyvää liiketoimintaetiikkaa noudattava yritys viestii avoimesti ja rehellisesti omasta toiminnastaan sekä tuotteiden ja palveluiden tuotannosta. Vastuullinen toimija on läpinäkyvä ja on selvillä valikoimansa tuotannon koko arvoketjusta. Kertooko yritys avoimesti tuotannosta ja materiaaleista ja saako lisätietoja kysyttäessä? Vastuullisuus ei ole tarkka kiintopiste jonka saavuttamisen jälkeen yrityksen vastuullisuus on vakio, mutta kaiken ei tarvitse olla myöskään heti täydellistä. Avoimuus ja rehellisyys ovat avainasemassa vastuullisessa liiketoimintaetiikassa.

Kotimaisuus ja lähituotanto

Suomessa ja lähialueilla yritysten toimintaa ja tuotteiden valmistustapaa säädellään ja valvotaan tarkemmin kuin monessa kaukomaassa, mutta meiltäkin löytyy yrityksiä, jotka tekevät rikkomuksia eivätkä toimi yhteisten pelisääntöjen mukaan vastuullisesti. Yleisesti myös ajatellaan, että koska tuote kulkee asiakkaan luokse lyhyttä reittiä, pysyy tuotteen hiilijalanjälki pienenä. Todellisuudessa alkutuotanto tuottaa karhunosan hiilijalanjäljestä.

On kuitenkin tärkeää tukea suomalaista työtä ja viimeistään pandemian myötä olemme myös ymmärtäneet entistä paremmin omavaraisuuden arvon. Maailman muuttuessa on globalisaationkin aikana hyvä säilyttää lähituotannon turva, vaikka muualla tuotanto voisi olla tehokkaampaa ja hinta alhaisempi. Suomalaisen työn tukeminen lisää meidän kaikkien hyvinvointia esimerkiksi peruspalveluihin käytettävien verovarojen myötä ja pitää elinkeinoelämän liikkeessä. Ihmisoikeuksien toteutuminen on kotimaassa myös korkealla tasolla.

Vastuullisuuden arvioinnin avuksi on mahdoton antaa yksinkertaisia peukalosääntöjä, koska vastuullisuuden määritelmä on monitahoinen ja tilannetta täytyy lopulta arvioida tuote- tai palvelukohtaisesti. Vastuullisuuden näkökulmia tulee punnita suhteessa toisiinsa sekä myös omiin valinnan mahdollisuuksiin – valintatilanteessa kun painaa vastuullisuuden lisäksi myös saatavuus, hinta, helppous sekä erilaiset mieltymykset ja tarpeet. Tarjonnan sumasta voi olla työlästä ja joskus lannistavaakin seuloa kestäviä elämäntapoja vahvistavia vaihtoehtoja. Mikäli haluat päästä helpommalla ja tukea vastuullisia yrityksiä, löydät ne meidän valikoimastamme. Kaikki sivustollamme olevat tuotteet ja palvelun on arvioinut riippumaton Vastuullisuuspaneeli, joka tekee tutkimustyön puolestasi.

Mikä on Vastuullisuuspaneeli?
  • Viidestä riippumattomasta asiantuntijasta koostuva ryhmä, joka arvioi Ostavastuullisesti.fi-sivustolle tulevat tuotteet ja palvelut. 
  • Vastuullisuuspaneeli lähestyy kestävämpää elämäntapaa ja valintoja suhteellisen vastuullisuuden näkökulmasta. Suhteellisella vastuullisuudella tarkoitetaan sitä, että tarjolla olevien vaihtoehtojen joukosta valitaan sellainen tuote tai palvelu, jolla voimme täyttää jonkin tietyn tarpeen hieman kestävämmin. 
  • Vastuullisuuspaneeli punnitsee jokaisen tuotteen tai palvelun kohdalla, mahdollistaako se kestävämpää elämää ja onko se kestävämpi valinta suhteessa verrokkeihin saman tuotekategorian tai tarpeen osalta.
  • Kuratointi on täysin riippumaton prosessi, eikä hyväksyttyä kuratointia voi ostaa. Sivustolla esitellään ainoastaan sellaisia tuotteita tai palveluita, jotka ovat läpäisseet Vastuullisuuspaneelin tarkastelun. 

Lue lisää arviointiprosessista Vastuullisuuspaneelin puheenjohtaja Minna Halmeen artikkelista Näin kuratoimme

Jaa kirjoitus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *