Suomen Vastuullisin tuote -äänestys! Anna äänesi ja osallistu arvontaan

Eero Yrjö-Koskinen: Vastuullisuustyössä jyvät erottuvat akanoista

Vastuullisuusmuotoilutoimisto Infine toteutti kuluneen syksyn aikana yhdessä Babler Median ja sosiaalisen median vaikuttajaverkoston avulla kyselyn, jossa selvitettiin suomalaisten suhdetta vastuullisuuteen. Yli 2000 vastaajasta lähes yhdeksän kymmenestä (87 prosenttia) kertoi, ettei luota yritysten vastuullisuusviestintään.

Tulos on hätkähdyttävä. Se osoittaa, että valtaosa kuluttajista edellyttää yrityksiltä konkreettisia toimia ja selvää näyttöä vastuullisuuden kehittymisestä. Korulauseet eivät enää kelpaa, ja katteettomista lupauksista jää nopeasti kiinni.

Olemme siirtymässä vastuullisuustyön osalta uudelle aikakaudelle. Pelkkä vastuullisuuskriteerien täyttäminen ei enää riitä, vaan yrityksiltä vaaditaan sitoutumista selkeän tavoitteen – kuten hiilineutraaliuden ja yritystoiminnan ihmisoikeusvaikutuksia koskevien YK:n ohjaavien periaatteiden – saavuttamiseen.

Keskuskauppakamari on pyrkinyt osaltaan varmistamaan, että sen luomissa vastuujärjestelmissä vältytään tällaisilta tilanteilta. Yritysten hiilineutraaliuteen tähtäävä Ilmastositoumus sekä ihmisoikeuksia ja sosiaalista vastuuta ohjaava Ihmisoikeussitoumus on laadittu maan johtavista asiantuntijoista koostuvan vastuullisuuslautakunnan toimesta, joka tekee päätöksensä itsenäisesti ilman ulkopuolista ohjausta.

Keskuskauppakamarin vastuujärjestelmiin sitoutuneet yritykset raportoivat lautakunnalle vuosittain päästövähennystyön edistymisestä sekä ihmisoikeuksien ja sosiaalisen vastuun toteutumisesta koko arvoketjun osalta. Mikäli työ ei etene suunnitellusti, lautakunta voi evätä ilmasto- ja ihmisoikeustyötä koskevien tunnusten käyttöoikeuden yritykseltä.

Vastuullisuustyötä valvotaan myös kerran viidessä vuodessa suoritettavalla auditoinnilla. Tällä pyritään varmistamaan, että yrityksen raportoimat tulokset pitävät paikkaansa.

Kuluttajat eivät enää hyväksy yritystoiminnan kielteisiä vaikutuksia ihmisille ja ympäristölle. Jos sellaista esiintyy, riski yrityksen maineelle on valtava. 

Yhä useampi kuluttaja on kiinnostunut missä ja miten jokin tuote tai palvelu on tuotettu. Yritykset voivat puolestaan osoittaa vastuullisuutensa liittymällä esimerkiksi Keskuskauppakamarin sitoumuksiin.

 

Eero Yrjö-Koskinen

Kirjoittaja luotsaa Keskuskauppakamarin vastuullisuustyötä

Jaa kirjoitus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *