Tee oma kestävän kuluttamisen lupauksesi ja voita vuosikortit Korkeasaareen!

Voiko joulupöydän koota kestävämmin?

Joulu on juhlan aikaa ja monille meistä se perinteisesti tarkoittaa tietenkin juhlaruokaa. Entäs kun pöytään istahtaa monta erikoisruokavaliota noudattavaa ja mieleen muistuvat myös vastuullisuusasiat? Voiko perinteisen joulupöydän koota kestävämmin?

Näillä muutamalla pienellä vinkillä voit valmistaa helposti monelle sopivaa ja samalla hieman kestävämpää perinteistä juhlaruokaa, nappaa kokeiluun itsellesi sopiva idea tai vaikka useampi.

Joulupuuro

Joulupuuro kuuluu jouluun. Riisipuuron rantautuminen Suomeen on melko tuore ilmiö, sillä vielä noin sata vuotta sitten perinteinen uunipuuro valmistettiin lähes poikkeuksetta ohrasta. Toinen vaihtoehto on valmistaa joulupuuro kokonaisesta tai rouhitusta kaurasta. Kauratuotteita on saatavilla myös gluteenittomina, jolloin ne sopivat myös esimerkiksi keliaakikoille. Kotimaiset juurekset ja täysjyväviljat ovat niin hiilijalanjälkensä kuin kokonaisvesijalanjälkensä puolesta kestävämpiä valintoja kuin moni muu.

Aiheesta lisää voit lukea artikkelista ”Peruna vai riisi? Kestävät valinnat voivat löytyä läheltä”

Porkkala ja muut merelliset herkut

Kylmään pöytään voi kokeilla jo muutaman vuoden suuressa suosiossa ollutta Porkkalaa eli porkkanasta nopeasti kiehautettuja suikaleita, jotka marinoidaan öljystä, suolasta, sokerista, etikasta sekä nestesavusta tehdyssä liemessä. Maistuu hapanleivän päällä ja sopii monelle!

Meren makuun ihastuneet voivat kokeilla levästä valmistettua merileväkaviaaria, jota löytyy nykyään melkein kaikkien kauppojen kylmähyllystä. Innokkaimmat kokkailijat löytävät itsensä keittiöstä munakoisovillin teosta, eli kiehauttamassa munakoison paloja suolavedessä ja marinoimalla ne perinteisiä sillireseptejä noudattaen. Mukavinta tässä merellisessä alkupalapöydässä on se, että se sopii myös kala-allergikoille.

Laatikot ovat kestävän joulupöydän kruunu

Monet perinteisistä jouluruuista, kuten laatikot sekä rosolli, ovat kasvisruokia. Kun laatikoista vaihtaa nesteen kaura- tai soijajuomaan tai kaurakermaan, jättää kananmunan pois ja korvaa tarvittaessa laatikoihin laitettavat jauhot ja korppujauhot gluteenittomilla, sopivat nämä lämpimät ruoat niin vegaanin kuin keliaakikonkin ruokavalioon. 

Jos tuntuu, että juuressose on liian löysää ennen paistamista, voi rakennetta parantaa esimerkiksi lisäämällä joukkoon muutaman lusikallisen jauhoa. Gluteenittomassa ruuanvalmistuksessa hyvin toimiva on esimerkiksi kaurajauhon ja perunajauhon sekoitus, puolet kumpaakin. Varmista kuitenkin, että gluteenitonta ruokavaliota noudattava ihminen voi käyttää kauraa ja että kaura on puhdaskauraa, jossa on gluteeniton merkintä. Gluteeniton merkintä kannattaa muistaa myös kaurakermaa ja kaurajuomaa valitessa.

Tohditko vaihtaa kinkun?

Jos haluaa kokeilla kinkun sijaan lihatonta vaihtoehtoa, löytyy kaupoista nykyään useita erilaisia paistettavia juhlarullia, jotka on valmistettu kotimaisista kasviproteiineista. Sinappihuntu ylle ja ääntä kohti! 

Suklaan ja kahvin liitto

Joulukahvi kannattaa vaihtaa tummapaahtoiseen Arvid Nordquistin Reko Reilun kaupan luomusuodatinkahviin ja nauttia se valikoimastamme löytyvien kestävämpien suklaiden kera kaikessa rauhassa.

Ennen kaikkea kannattaa muistaa nauttia siitä, mitä syö, sillä joulu on vain kerran vuodessa ja suurin muutos tehdään aivan tavallisen arjen tohinassa. 

Nautinnollista ja maukasta joulunaikaa!

Jaa kirjoitus
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on telegram

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *