Suomen Vastuullisin tuote -äänestys! Anna äänesi ja osallistu arvontaan

Kategoriat
Kestävä Elämä -artikkelit

Miten ostaa vastuullisesti alennusvyöryjen keskellä?

Hyvää Älä osta mitään -päivää! Ei ole sattumaa, että samana päivänä vietetään myös ostavastuullisesti.fi -sivuston synttäreitä. Sivusto on perustettu aidosti vastuullisia tuotteita ja palveluita varten, jotta kuluttajan olisi helppoa löytää valikoimasta ne vastuullisemmin tuotetut vaihtoehdot. 

Myös erästä mustaa ostospäivää vietetään tänään. Black Friday/week tuntuu näkyvän kaikkialla ja mainonta on ollut hyvin aggressiivista. Pelkkä perjantai tuntuu muuttuneen koko viikoksi. Suomessa Black Fridayn alkuperäinen merkitys jää hämärän peittoon, koska sitä vietetään Amerikassa kiitospäivän jälkeisenä päivänä. Se on myös lomapäivä monille, joten alennusten perässä on voinut juosta. 

Black Friday on hyvä esimerkki markkinoinnin psykologiasta. Mainontaa tehdään, koska se toimii. Lyhytkestoiset “vain tänään” tai “viime hetket ennen kuin tarjous päättyy” – diilit ovat markkinoinnin käsikirjan ensimmäiseltä sivulta, miten saada myynti kohoamaan. Tarjoukset ovat todellisuudessa keinotekoisia tai markkinoinnin psykologia toimii järjettömän hyvin kuluttajaan. Kun luodaan keinotekoinen paine, harkintaa tehdään vähemmän ja heräteostosten määrä kasvaa. Näin on varmaan käynyt kaikille. Alla on esiteltynä pari markkinointikikkaa, joihin on ollut vaikea olla törmäämättä viime päivinä.  

Aikapaine

Tämä on markkinoinnin klassikkojen äiti. Aikapaineen tarkoituksena on saada ostaja tekemään päätös nopeasti liikaa harkitsematta. Tähän törmää nettisivuilla nykyään jatkuvasti. Miten tikittävä kello väittää alen loppuvan, tai miten valikko näyttää, että enää 2 kappaletta jäljellä. 

Aikapainetta on tutkittu kautta aikain, jo 20 vuotta sitten ja se edelleen pätee. Jo vuonna 2000 julkaistussa artikkelissa ”Brand evaluations: a comparison of fixed price and discounted price offers” pureuduttiin aikapaineeseen ja miten se saa ostajat toimimaan. Black Friday on juuri tätä. Nopeita alennuksia, jotka pitää päättää heti.

Ämpäriefekti

Nykyisin suosittu muoto ämpäriefektistä on arvontahyrrä, jota pyörittämällä saa jonkun “lahjan” kuten alennuksen tai ilmaisen tuotteen. Meille tutuin merkki onkin ilmainen ämpäri, jonka perässä juostaan, vaikka todellisuudessa sen kylkeen liimataan usein kasa muita asioita, joita samalla ostetaan, jotta ilmaisen lahjan saa.

Rajoitettu saatavuus (loppuu jos et nyt osta)

Rajoitettu asia on arvokkaampi kuin rajoittamaton. Sanotaan, että tuotetta on tehty vain 100 kappaletta, joten siitä suostuu maksamaan enemmän kuin vastaavasta rajoittamatomasta tuotteesta. Tätäkin on tutkittu kuten artikkelissa ”Selling substitute goods to loss‐averse consumers: limited availability, bargains, and rip‐offs.”, jossa pureudutaan juuri rajoitetun erän psykologiaan: kun jokin asia on mielestämme rajoitettu, se saa maksamaan meidät enemmän, vaikka rajoitetu tarjous olisikin keinotekoisesti luotu. Rajoitetut erät saavat kuluttajan tuntemaan olonsa erityiseksi jos rajoitetun tuotteen onnistuu saamaan. Rajoitetuilla erillä saadaan myös kuluttajat kauppaan eli tarjotaan hyvin pieni erä jotain haluttua tuotetta ja jos kuluttaja ei sitä saa, tämä todennäköisesti ostaa jotain muuta samalla reissulla.

Iso alennus ja kontrasti

Normaali tuote on 80 prosenttia kalliimpi. Isot alennusluvut näkyviin joka paikkaan, vaikka tuotteet olisikin alkujaan tilattu vain tiettyä alennuskampanjaa varten ja hinnoiteltu kalliimmiksi jo alkujaan. Kaupat soveltavat tätä myös niin, että ensin kauppaan astuessa nähdään kalliita vaihtoehtoja, jolloin normaalihintainen tuntuukin selkeästi halvemmalta. Näin myyminen kannattaa aloittaa aina kalliista, jotta normaalihintainen tuote tuntuu tarjoukselta. 

Kilpailu

Black Friday saa yritykset lähtemään mukaan tasan yhdestä syystä: kilpailusta. Muutkin ovat siellä ja tekevät isot näyttävät kampanjat, joten paine on että kaikkien pitää. Yle julkaisi juuri jutun, jossa tutkittiin miten tuotteiden hinnat nousevat ennen Black Fridayta, jotta niille saadaan isommat alennusprosentit. Tätä varten on myös olemassa rajoituksia kuten EU:n kuluttajasuojadirektiivi (Omnibus), jonka tarkoituksena on suojella kuluttajaa vääristeleviltä alennuksilta. Omnibusin mukaan kaupan pitää ilmoittaa tuotteen alin hinta viimeisen 30 päivän aikana ja alennuksen pitää olla siitä hinnasta. Eli hintoja ei saa erikseen nostaa juuri ennen alekampanjoita. 30 päivää on kuitenkin aika lyhyt aika, joten hintojen nousua kannattaa verrata pidemmälle.

Alennus ei ole tekosyy toimia vastuuttomasti

Vastuullisuus on aina pitkän tien päässä. Jokaisella ostamallamme asialla on pitkä tie kuljettuna. Alennukset kuuluvat yleisesti tuotteiden markkinointiin ja niissä ei itsessään ole mitään vikaa. Etenkin nyt kun inflaatio on tehnyt loven monen lompakkoon ja kuluttajilla on entistä vähemmän rahaa käytettävissä, voivat Black Fridayn kaltaiset päivät olla aidosti tarpeellisia. Siksi pitää muistaa myös peräänkuuluttaa valmistajien vastuuta eli on tuotteiden valmistajien vastuulla varmistaa, että vaikka kuluttaja ostaa alennetun tuotteen, se on laadukas ja kestävä. Isot alennuskampanjat eivät saa olla tekosyy sille, ettei vastuullisuutta huomioida.

Vastuullisia valintoja helposti

Olisi ihana elää maailmassa, jossa voisi mennä rauhassa ostamaan alennuksesta vaikka sen pitkään haikaileman hupparin tietän, että kaikki sen tekemiseen osallistuneet ovat hyötyneet reilusti tuotteen valmistuksesta ja maapallo voi hyvin. Ja tietäen, miten huppari kestää pitkään. Ja vaikka se hajoaisi, se on helposti korjattavissa. 

Kuluttajien valintoja pyritään yhä helpottamaan EU:ssa, kun Green Claims -direktiivi valmistautuu asettamaan tiukat vaatimukset ympäristöväittämille ja lopettamaan perusteettoman viherpesun. Tuoreen Eurobarometrin mukaan 63 % kuluttajista ei vieläkään luota tuotteiden vastuullisuusväittämiin. Osta vastuullisesti -merkki on suunniteltu auttamaan kuluttajia tunnistamaan aidosti vastuulliset tuotteet ja on direktiivin tavoitteiden mukainen työkalu selkeyttämään valintoja.

Kuluttajien valintoja pyritään yhä helpottamaan EU:ssa, kun Green Claims -direktiivi valmistautuu asettamaan tiukat vaatimukset ympäristöväittämille ja lopettamaan perusteettoman viherpesun. Tuoreen Eurobarometrin mukaan 63 % kuluttajista ei vieläkään luota tuotteiden vastuullisuusväittämiin. Osta vastuullisesti -merkki on suunniteltu auttamaan kuluttajia tunnistamaan aidosti vastuulliset tuotteet ja on direktiivin tavoitteiden mukainen työkalu selkeyttämään valintoja.

Lue lisää merkistä ja Green claimsista.

Kun ostat, osta vastuullisesti!