Suomen Vastuullisin tuote -äänestys! Anna äänesi ja osallistu arvontaan

Kiertotaloutta hiuskarvan varassa – Kolme kysymystä ekokampaamoyrittäjä Miila Hyökille

Kaupallinen yhteistyö: Kuutio Galleria

Kemikaalien kanssa työskentelevä yrittäjä ei liene se todennäköisin kiertotalousinnovaattori. Tai sitten on. Jos on päivittäin tekemisissä vahvojen, luonnon ja ihmisen hyvinvointia koettelevien aineiden kanssa ja samalla seuraa kasvavaa jätevuorta, on siinä käsin kosketeltava tilaisuus alkaa tiedostaa omien valintojen ja toimialan tapojen ympäristövaikutuksia. Ja tehdä asioille jotakin.

Kampaamoalan yrittäjä Miila Hyökki ei näe ympärillään ainoastaan uhkakuvia, vaan myös mahdollisuuksia. Hänen aloitteestaan on vastikään käynnistynyt uusi kiertotalouden periaatteisiin nojaava hanke, jossa suomalaisista kampaamoista syntyvää hiusjätettä saatetaan uusiokäyttöön. 

Miila Hyökki, mistä HIUKKA-projektissa oikein on kyse?

”HIUKKA-projektin ketjun alkupäässä vaikuttavat kampaamot ja trimmaamot – yritykset, jotka eri tavoin käsittelevät karva-ainesta. Pyrkimyksenämme on saada tuo liiketoiminnan sivuvirtoina syntyvä materiaali, hiuskuitu joka tänä päivänä on jätettä, hyötykäyttöön.”

”Työssäni kampaajana ja taiteilijana olen jo vuosia miettinyt ja testaillut hiuskuidun uudelleenkäyttöä erilaisin tuloksin. Kun pandemia viime vuonna käynnistyi, havahduin entistä voimakkaammin ajattelemaan maapallon kantokykyä. Sain selville, että hiuskuidulla on kyky imeä tehokkaasti öljyisiä aineita pois ympäristöstä.”

Yhdysvalloissa on jo vuosikymmenen ajan toiminut ympäristön suojeluun ja puhtaanapitoon keskittyvä Matter of Trust -järjestö, joka tuottaa tutkimustietoa hiuskuitumattojen kyvystä imeä petrokemikaaleja ympäristöstä ja vesistöistä. Clean Wave -ohjelmallaan Matter of Trust on myös kehittänyt hiuskuitumattojen tuotantomallin. Yhdessä kumppanitoimijoidensa kanssa hiuskuitumattoja tuotetaan ja käytetään tänä päivänä monissa maailman maissa. 

”Nyt myös me HIUKKA-projektissa kuulumme Matter of Trustin partnereihin. Hyödynnämme järjestön tuottamaa tutkimustietoa ja laitteistokin on suoraan Yhdysvalloista.”

Matter of Trust on viime vuonna toimittanut HIUKKA-projektille Pohjoismaiden ensimmäisen hiuskuitumattojen huovutuskoneen.

”Tehtävämme on nyt pilotoida toimintamallia paikallisesti, löytää käyttökohteet ja saada logistiikka eli raaka-aineen kerääminen pyörimään. Toistaiseksi toimimme Lahdessa ja Helsingissä, mutta kuluvan vuoden aikana tavoitteena on laajentaa ympäri Suomea.”

”Olemme hyvässä vaiheessa. Monet kampaamo- ja muut yritykset ovat lähteneet innolla mukaan ja lahjoittaneet kuituja. Lahden kaupungin ympäristöpalvelut ovat suhtautuneet toimintaamme erittäin avoimesti. Olemme jo päässeet viemään toimituksia pilottikohteisiin ja paria seuraavaa käyttökohdetta valmistellaan, esimerkkinä Lahden satama.”

HIUKKA-projektin kuitumattojen operatiivisessa tuotannossa tärkeä kumppani on Luovien alojen kiertotalouskeskus Circcun johtaja ja Painovoima ry:n vetäjä Pekka Litmanen. Circcu sijaitsee Lahden Sopenkorvassa, entisissä Järvisen suksitehtaan tiloissa. Litmasen avustuksella työllistämistuella työllistettyjä ihmisiä on saatu tekemään huovutustyötä.

”Oli jännien sattumusten summa, että Pekan kanssa löysimme toisemme. Olimme tahoillamme tehneet samankaltaisia asioita: minä olin yrittänyt hiuksista tehdä jopa uusiopaperia ennen kuin sain huovutuskoneen Matter of Trustilta, ja kuulin että Litmasen Painovoima työsti samanlaisia kokeiluja lumpusta ja kuiduista.”

Ennen joulua 2020 Hyökki päätyi taiteellisten töidensä saattamana vierailemaan Circcun tiloissa. Samalla löytyi paikka huovutuskoneelle ja tärkeä tukikohta koko HIUKKA-projektille.

Tällä hetkellä HIUKKA-hanketta rahoittaa Green Lahti. Muita tukijoita ovat Matter of Trust laitteiston ja tutkimustiedon merkeissä sekä muotoiluinstituutti ja ammattikorkeakoulu LAB.

HIUKKA-projektissa kampaamoissa syntyvästä hiusjätteestä huovutetaan hiuskuitumattoja, joiden avulla ympäristö ja vesistöt saadaan pidettyä puhtaampana. Kuva: Minna Pekkarinen.

Mikä sai sinut aktivoitumaan ja tekemään asiat eri tavalla kuin muut alasi yrittäjät?

”Olen koulutukseltani myös kuvataiteilija. Luulen, että osin siksi esitän usein itselleni kysymyksen: Mikä on minun juttuni? Mitä minun tulisi tehdä?”

”Uskon, että meissä kaikissa on luovuutta ja on tärkeää kuunnella itseä siinä, mikä se oma kutsumus niin sanotusti on. Minulle kutsu on jo kauan ollut hiuskuidun uudelleen hyödyntäminen. Olen ajatellut, että jos jonkun tähän aiheeseen tulisi tarttua, niin minun.”

Luovasta kipinästä voi kuitenkin olla pitkä matka siihen, että asioita saa oikeasti tapahtumaan. Se, että omasta oivalluksesta syntyy lukuisia toimijoita yhdistävä hanke, vaatii väistämättä sinnikkyyttä sekä tiedon- ja rahoituksen hankintaa. Mikä Miilaa on vienyt eteenpäin?

”Meditaatio ja fokus. Luovalla ihmisellä on tietysti jatkuvasti ideoita ja pitää pystyä erottamaan ja valitsemaan, mihin tarttuu. Tähän ajatusten keskittämiseen käytän meditaatiota. Itse prosessihan tapahtuu askel askeleelta.”

”Tämä on sellaista pioneerityötä ja olen koko ajan epämukavuusalueellani – kampaamoyrittäjänä puhumassa muun muassa vesistötutkijoiden kanssa. Mutta ratkaisen kysymyksen kerrallaan.”

Mitä hyötyä yrittäjälle on vastuullisten ajattelu- ja toimintatapojen sekä liiketoiminnan yhteen saattamisesta?

”Jos sinulle itsellesi on yrittäjänä selvää, miksi teet sitä mitä teet, toimit myös inspiraationa ja innoittajana toisille, esimerkiksi asiakkaille. Ihmiset eivät osta jotain vain siksi, että sinä teet sitä. He menevät sellaisia asioita kohti, jotka voivat kokea myös itselleen hyödyllisiksi. Ja vastuullisuudesta hyötyy koko yhteinen pallomme.”

HIUKKA-projektin ohessa Miila pyörittää omaa Kuutio Galleriaansa Kalevankadulla Helsingissä. Millainen prosessi ekologisen kampaamokonseptin rakentaminen on tähän asti ollut?

“Kampaamossa mietin aivan jokaista kohtaa kiertotalouden ja zero waste -ajattelun kautta. Kyse on jatkuvasta kehityksen kaaresta ja nautin siitä. On tärkeää oppia aina jotakin uutta, se on tapa vaikuttaa.”

Kuuluukohan tässä myös Miilan tausta taiteilijana? Onhan luovuus itseään ruokkiva, jatkuva virta, joka pitää liikkeessä. 

”Se on juuri tuo. Epämukavuusalueella oleminen ja jonkin sellaisen tekeminen, jota et vielä täysin osaa tai tunne, on tila, jossa uutta voi syntyä.” 

Miila Hyökki on toiminut kampaamoalalla jo kaksikymmentä vuotta. Kuva: Miila Hyökki.

Kuutio Galleria on kestävämpi valinta myös varsin konkreettisella tasolla. Kompakti 30-neliöinen liiketila valaistaan led-lampuilla ja käyttösähkö tuotetaan valtaosin ydin- ja vesivoimalla. Kalusteet on hankittu kierrätettyinä ja siivouksessa Hyökki suosii luonnollisia puhdistusaineita. Ekologisuus ja terveysnäkökulmat on huomioitu värjäys- ja palvelumenetelmissä. Lisäksi Kuutio Galleria sijaitsee hyvien julkisten liikenneyhteyksien varrella.

”Kampaamoalalla yksi merkittävistä haitoista syntyy pakkausmateriaaleista, pulloista, joihin kampaamo- ja kosmetiikkatuotteet pakataan. Tätä asiaa ratkaisemaan olen kehittänyt kosmetiikkabaarin, jossa asiakkaat voivat ostaa tuotteita grammoittain, kokeilla ja tehdä omia sekoituksiaan. Konsepti on herättänyt innostusta.”

”Kerron raaka-aineista ja annan ideoita, mitä asiakas voi tehdä vaikka pelkillä yrteillä ja luonnon antimilla. Tavoitteeni on, että asiakas saisi jokaisella käynnillään palvelun lisäksi uutta tietoa, pientä oppia. Siitä onkin tullut kiitosta!”

Työskentelytapojen miettiminen on olennaista paitsi asiakkaan myös yrittäjän oman hyvinvoinnin kannalta.

”Olen toiminut kampaamoalalla jo kaksikymmentä vuotta, en voi tehdä työtä kuin liukuhihnalla. Kun kampaamoasiakkaan kohtaaminen esimerkiksi alkaa intialaisella päähieronnalla, siinä hiljennytään ja pysähdytään – ja ollaan käsityöammatin ytimessä. Olen läsnä ja keskityn käsillä tekemiseen.”

Hyökin mukaan läsnäolo on avain siihen, että jaksaa yrittäjänä tehdä pitkiä vuoroja päivästä toiseen. Uuden valtakunnallisen kiertotaloushankkeen käyntiin saattamisesta puhumattakaan.

Teksti: Helmi Saksala

Jaa kirjoitus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *